Aby stworzyć dobry tekst, trzeba się
wczuć. Każdy copywriter ma swoje wypracowane przez lata sposoby na
efektywne „wczuwanie się”. Jak to wygląda w praktyce?
Niełatwo napisać wciągający tekst,
siedząc samotnie ósmą godzinę nad edytorem. Zwłaszcza gdy jest
to czterdziesty opis przenośnika łańcuchowego. Nie ma rady. Trzeba
się jakoś wspomagać, by wyzwolić pokłady kreatywności, czające
się gdzieś w głębi każdego z nas. I wcale nie chodzi o to, by
sięgać po używki. Istnieją bardziej subtelne sposoby na
poszerzenie horyzontów myślowych. Nawet jeśli pisanie nie jest
Twoją mocną stroną, ale chcesz samodzielnie stworzyć tekst na
bloga lub stronę www, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami,
które nieraz poratowały mnie w momentach twórczej niemocy.
Wejdź w skórę odbiorcy Twojego
tekstu
To zasada nr 1, o której paradoksalnie
najczęściej zapominamy. Spróbuj wcielić się w osobę czytającą
Twój tekst. Załóżmy, że jesteś producentem systemów
oświetleniowych i piszesz o nowej kolekcji lamp LED. Pamiętaj,
czytelnika bardziej niż konstrukcja lampy interesuje to, że jest
energooszczędna, świeci 1000 h i pozwoli zaoszczędzić 50 zł
rocznie.
Podejrzyj o czym pisze konkurencja
Ten punkt powinien brzmieć „podejrzyj
o czym NIE pisze konkurencja”. I o tym napisz. Proste, prawda?
Ugryź temat z innej strony
Wyzbądź się utartych schematów
myślenia (wiem, łatwo mówić, trudniej wykonać). Dla przykładu:
pisząc o oczywistych walorach orzeźwiającej lemoniady wróć
pamięcią do czasów dzieciństwa i przypomnij sobie, w jakich
okolicznościach ją piłeś. Wykorzystaj swoje własne odczucia.
Zdziwisz się, jak wiele osób utożsami się z Twoim opisem.
Przenieś się w inną
czasoprzestrzeń
To mój ulubiony punkt :) Pisząc tekst
o egzotycznej podróży na Bora Bora zapomnij, że siedzisz w
biurowym fotelu przed komputerem, a za oknem szaro i buro. Wyłącz
wszystkie rozpraszacze. Znajdź na YouTube muzykę z tamtego zakątka
świata, poczytaj o kulturze rdzennych mieszkańców wyspy. Wyobraź
sobie, że tam jesteś. Co wydaje Ci się najbardziej ekscytujące?
Wykorzystaj to w swoim tekście.
Zrób sobie przerwę
Siedzisz drugą godzinę nad pustą
kartką i nic? To znak, że musisz złapać oddech. Czasem nie
potrzeba wiele, by stworzyć interesujący artykuł, intrygujący
post czy zaskakujący naming. Zwykle najlepsze pomysły wpadają do
głowy wtedy, gdy przestajemy o nich myśleć. Wyjdź na spacer,
skocz po zakupy i wróć do pisania w najdogodniejszym dla Ciebie
momencie. Najważniejsze to zdawać sobie sprawę z faktu, że
ślęczenie nad pustym arkuszem w edytorze nie ma sensu.
Co jest najtrudniejsze w
przygotowywaniu tekstów na www? Jeśli sam dbasz o content na swojej
stronie, koniecznie podziel się spostrzeżeniami :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz