poniedziałek, 20 marca 2017

Brief reklamowy – z czym to się je?



Najogólniej rzecz ujmując, brief to dokument zawierający najważniejsze założenia prowadzonej przez agencję kampanii reklamowej. Pełni rolę łącznika pomiędzy Klientem a agencją (lub niezależnym copywriterem), której zlecono przeprowadzenie działań marketingowych.

Z briefu korzystają zarówno wielkie agencje kreatywne, jak i małe firmy działające w branży reklamowej. Sporządzenie dokumentu – choćby w uproszczonej wersji – znacznie ułatwia komunikację z Klientem. Zleceniodawca ma pewność, że wszystkie ważne aspekty zlecenia zostały zawarte w briefie, a copywriter posiadając wiedzę na temat przedmiotu reklamy i jego otoczenia, może przystąpić do pracy nad projektem.


Jakie informacje powinien zawierać brief?

  • krótki opis działalności firmy dla której podejmowane są działania marketingowe (specyfika branży, historia firmy, elementy identyfikacji wizualnej marki)
  • charakterystyka grupy docelowej (kim są potencjalni klienci produktu/usługi?)
  • cel tekstu (np. wzrost świadomości marki, wzrost sprzedaży)
  • charakterystyka produktu oraz wskazanie, co go wyróżnia na tle innych, podobnych produktów czy usług dostępnych na rynku
  • insight konsumencki, czyli odpowiedź na pytanie, jakie są potrzeby grupy docelowej? Czy nasz produkt na nie odpowiada?
  • określenie kanałów komunikacji marketingowej (social media, strona www, prasa itd.)
  • aspekty prawne (informacja wymagana zwłaszcza w przypadku takich branż jak medycyna, gry hazardowe, wyroby tytoniowe, reklama prawników)
  • szacunkowy budżet, jakim dysponuje zleceniodawca
  • przybliżony czas wykonania usługi przez zespół kreatywny/copywritera.

Praca z tekstem

Copywriter, przed przystąpieniem do pracy nad tekstem, dokładnie analizuje informacje zawarte w briefie. Poznaje potrzeby Klienta, jego produkt i specyfikę branży. Ustala krąg odbiorców reklamy. W każdym momencie może skonsultować swą wizję tekstu ze zleceniodawcą.

Stopień uszczegółowienia briefu zależy m.in. od rodzaju produktu, indywidualnych potrzeb zleceniodawcy i skali, na jaką mają być prowadzone działania marketingowe. Warto w tym miejscu podkreślić, że im lepsza komunikacja na linii Klient-copywriter, tym lepsze rezultaty osiąga się w ramach działań marketingowych.

Potrzebujesz tekstu reklamowego? Zajrzyj na CreoSpace :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz