Najogólniej rzecz
ujmując, brief to dokument zawierający najważniejsze założenia
prowadzonej przez agencję kampanii reklamowej. Pełni rolę łącznika
pomiędzy Klientem a agencją (lub niezależnym copywriterem), której
zlecono przeprowadzenie działań marketingowych.
Z briefu korzystają
zarówno wielkie agencje kreatywne, jak i małe firmy działające w
branży reklamowej. Sporządzenie dokumentu – choćby w
uproszczonej wersji – znacznie ułatwia komunikację z Klientem.
Zleceniodawca ma pewność, że wszystkie ważne aspekty zlecenia
zostały zawarte w briefie, a copywriter posiadając wiedzę na temat
przedmiotu reklamy i jego otoczenia, może przystąpić do pracy nad
projektem.
Jakie informacje powinien
zawierać brief?
- krótki opis działalności firmy dla której podejmowane są działania marketingowe (specyfika branży, historia firmy, elementy identyfikacji wizualnej marki)
- charakterystyka grupy docelowej (kim są potencjalni klienci produktu/usługi?)
- cel tekstu (np. wzrost świadomości marki, wzrost sprzedaży)
- charakterystyka produktu oraz wskazanie, co go wyróżnia na tle innych, podobnych produktów czy usług dostępnych na rynku
- insight konsumencki, czyli odpowiedź na pytanie, jakie są potrzeby grupy docelowej? Czy nasz produkt na nie odpowiada?
- określenie kanałów komunikacji marketingowej (social media, strona www, prasa itd.)
- aspekty prawne (informacja wymagana zwłaszcza w przypadku takich branż jak medycyna, gry hazardowe, wyroby tytoniowe, reklama prawników)
- szacunkowy budżet, jakim dysponuje zleceniodawca
- przybliżony czas wykonania usługi przez zespół kreatywny/copywritera.
Praca z tekstem
Copywriter, przed
przystąpieniem do pracy nad tekstem, dokładnie analizuje informacje
zawarte w briefie. Poznaje potrzeby Klienta, jego produkt i specyfikę
branży. Ustala krąg odbiorców reklamy. W każdym momencie może
skonsultować swą wizję tekstu ze zleceniodawcą.
Stopień uszczegółowienia
briefu zależy m.in. od rodzaju produktu, indywidualnych potrzeb
zleceniodawcy i skali, na jaką mają być prowadzone działania
marketingowe. Warto w tym miejscu podkreślić, że im lepsza
komunikacja na linii Klient-copywriter, tym lepsze rezultaty osiąga
się w ramach działań marketingowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz